donderdag 22 maart 2012

Lezing geschiedenis van de reclame- en modefotografie


(Archief foto)

Stadskanaal 22 Maart 2012 -

Op zondagmiddag 25 maart geeft RenĂ© Blansjaar een lezing in het Streekhistorisch Centrum over de geschiedenis van de reclame- en modefotografie. De spreker is zelf een professionele fotograaf met een studio even buiten Onstwedde. Daarnaast geeft hij les aan de Fotoacademie in Groningen. Mode- en reclamefotografie is een specifieke vorm van fotograferen: het vastleggen van een sfeerbeeld, waarbij het product, of de kleding en het model, zo goed mogelijk uitkomt. Door de jaren heen zijn daarin diverse stijlen ontwikkeld waarin de nadruk op verschillende aspecten is komen te liggen. Een modefotograaf legt met zijn foto's een tijdsbeeld vast. Vroeger probeerde de fotograaf de kleding zo duidelijk mogelijk te fotograferen. Tijdschriften als Vogue en Harper’s Bazaar hebben in de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw ervoor gezorgd dat modefotografie als kunstvorm werd gezien. Nu zijn de mensen en de omgeving op een foto veel belangrijker. Datzelfde geldt voor de reclamefotografie, die uit de hedendaagse maatschappij die gedomineerd wordt door multimedia, niet meer is weg te denken. De ontwikkeling van de technische mogelijkheden spelen daarin eveneens een grote rol.

(Tekst bron: Streekhistorisch Centrum)

Activiteit: lezing over de geschiedenis van de reclame- en modefotografie door René Blansjaar
Datum: zondag 25 maart 2012
Tijd: aanvang 14.30 uur, museum open 14.00 uur
Plaats: Streekhistorisch Centrum, Ceresstraat 2
Entree: € 3,50; donateurs € 2,00

Voor meer informatie of reserveren:
0599-612649/info@streekhistorischcentrum.nl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten